Pause and Ponder- Anti-matter in the Quran?




Salam to all readers. Apa khabar? Kali ini, Karim nak bercerita tentang sepotong ayat Quran. Dari surah At-Takwir, mungkin kalau dari segi Tafseer berbeza, sebab Karim tak rujuk Tafseer lagi (bukan terjemahan). Tapi Insya Allah, ini yang Karim nak kongsikan. Kita sama-sama muhasabah, overall ayaat yang Karim post, tapi akan Karim huraikan satu ayat daripadanya.


Bismillah...At-Takwir,(1-7)

"Apabila matahari dilingkari cahayanya (dan hilang lenyap). Dan apabila bintang-bintang gugur berselerak. Dan apabila gunung-ganang di terbangkan ke angkasa (setelah dihancurkan menjadi debu). Dan apabila unta-unta yang bunting terbiar. Dan apabila binatang-binatang liar dihimpunkan. Dan apabila lautan meluap-luap bercampur-baur. Dan apabila tiap-tiap diri disatukan dengan pasangannya. "

In quantum physics, there's a theory, Karim pernah post once about this, about anti-matter. Untuk pengetahuan readers semua, our world consists of matter and anti-matter. Dalam research terkini, physicists are desperate to prove the existence of anti-matter, or, they said if they can't prove it, they will need a new physics. Electrons at the beginning of the universe collide with its anti-particle, positron to produce energy. Matter can be found everywhere, tapi mana anti-matter? Apa kaitan dengan ayat yang telah Karim boldkan? Tiap-tiap diri disatukan dengan pasangannya? Apa kaitan matter bila bertemu anti-matter? According to the theory, if matter counters anti-matter, they will annihilate. Annihilation of these two will surely cause a great destruction, very dahsyat one. Imagine, one day, suddenly anti-matter appears, counters its pair, annihilate. And you know what, we are matters. And frankly, I can't possibly imagine how dahsyat will it be. Pada waktu itu, orang beriman dah mati. Moga kita digolongkan dalam golongan orang beriman.

Since this surah is about Qiamah, it its possible to relate it to this theory, imagine, IF one day Allah let all the anti-matters out of its bound, will they annihilate? And if they do, surely, the destruction during day of Qiamah is unimaginable. Very-very destructive event. Moga Allah menjadikan kita dalam golongan orang yang beriman. AMiin. Astaghfirullah. Moga-moga dosa Karim diampunkan. Semua Karim.

8 comments:

Anonymous said...

salam.. jz want to say, a great blog. =) (xtaw nk ckp kt mane so jz komen kt sini jela)

Anonymous said...

erm.. matter dan anti-matter. penyatuan membawa kpd pnjanaan tenaga yang amat besar.

positifnya, beberapa gram hasil penggabungan sudah mampu menjana eletricity sebulan sebuah bandaraya.

negatifnya, jika tenaga tersebut ditukar kepada bentuk letupan.. maka, u knew what will comes.

di kala saintis cuba utk manipulasikan perkara ini ke arah perkara positif. mari sama2 kita eksploitasikan ia sbg ibrah utk beristighfar.

Anonymous said...

mgkin lebih kepada kehilangan. annihilation akan hasilkna photons..light particles...wallahu a'lam

Anonymous said...

Mengikut pakar² di CERN, probability utk antimatter dijadikan sebagai sumber tenaga amat sikit. Kerana, utk menghasilkan antimatter, tenaga yang diperlukan lebih bnyk dr apa yg dilepaskan oleh antimatter. Tidak effisien. Untuk dijadikan Weapon of Mass Destruction, lebih kepada mustahil.

Kecuali jika kita boleh mengambil antimatter dari nature. (Macam kita mengambil minyak). Masalahnya, di kawasan yang kita diami, semuanya terhasil dari matter.

Anonymous said...

yup2. betul2. upin dan ipin punya movie bila nk keluar? ke dah keluar?

Anonymous said...

dah keluar lah.

Anonymous said...

ohh...hehe..best blog ni

Abu Naim said...

Pada pandangan saya, apa yang sering disebut di dalam Al-Quran sebagai haba’ ataupun bahasa kasarnya debu/habuk halus adalah sebenarnya partkel yang dipanggil higg boson ataupun zarah higg. Media massa menggembar-gemburkannya sebagai god's particle.

Di dalam Futuhat al-Makiyyah, ada disebutkan tentang haba’ ini. Terjemahan di dalam Bahasa Melayunya lebih kurang berbunyi:

“.....[menurut ‘Ali bin Abi Talib].....unsur ini bertaburan dalam bentuk aslinya, dan tiada bentuk yang terlepas daripadanya kerana anasir yang dipanggil habuk ini membentukkan bentuk rupa.. Ia ada dengan setiap bentuk oleh hakikatnya. Ia tidak boleh dipecahkan ataupun dinyatakan secara pengurangan. Ia seumpama keputihan yang wujud pada setiap benda putih oleh zatnya dan hakikatnya. Tidak dikatakan ada pengurangan keputihan menurut kadar benda itu menerima keputihan. Ini menyerupai keadaan unsur ini.”

Habuk yang membentukkan rupa....bukankah menurut pandangan ahli fizik zarah bahawa semua zarah, kecuali zarah photon (cahaya), apabila berinteraksi dengan zarah higg maka terbentuklah jisim?

Just my two cents. Wallahu a'lam.