Catalyst

Salam,

Insha Allah Karim nak sentuh sikit pasal hati kita.Sedar atau tidak,dalam kita menjalani kehidupan kita ni,banyak dosa yg telah kita buat.Lebih-lebih lagi apabila dosa dan pahala sudah ditaklifkan ke atas diri kita(baligh).

Sahabat sekalian,

Pada khutbah jumaat tadi,terdapat 2 ayat yg begitu menyentuh hati Karim.Walaupun ayat ini Karim dah lali dengar/baca sejak sekolah rendah,tapi di saat ini ia begitu bermakna bagi diri Karim.

"Maka barangsiapa mengerjakan kebaikan seberat zarrah,niscaya dia akan melihat melihat balasannya(7) Dan barangsiapa mengerjakan kejahatan seberat zarrah,niscaya dia akan melihat balasannya"(8) (99:7,8)

Naah,setiap amal kita tetap dikira walupun sebesar zarah.Maksudnya sekecik-kecik zarah pun Allah tetap kira.Ada 2 perkara sahaja yg kita akan buat samada baik atau buruk.Dan setiap perkara yang kita lakukan itu pasti ada balasan yang tersendiri.

Jadi,lepas ni kita cuba sedaya upaya untuk mengawasi setiap tingkah laku kita.Awas,di sini bermaksud berhati/teliti .Jangan biar diri kita dikuasai musuh2 Allah.Syaitan terutamanya.

Senyum.

p/s: jaga akhlak kita.

No comments: