Ragam Pengunjung Di Blog Karim

Salam readers! Long time no see. wahaha. Kidding. Maafkan Karim. Karim terpaksa afk(away from keyboard) lama sikit. Karim kena boost untuk SPM. Yelah, Karim kan budak tak pandai. Nak kena usaha lebih la nak jadi macam Halim. He remains unbeatable in academics. Jambang too. OK! Pada kali ini, Karim nak emphasize sikit, or senang cerita nak klasifikasikan ragam-ragam pengunjung Karim. Acesss, macam taxonomy pula nak buat macam ini. Baik, mari-mari, kita lihat sama-sama apa ragam-ragam pengunjung di sini. Enjoy!

Ragam 1. - cool and steady
Ada yang bila baca post Karim, tenang saja. Kalau dia terasa, dia akan diam dan terima. Malah, lebih mengejutkan, dia berubah. Orang macam ini dia bergaul dengan Karim, dan memang Karim respek dia. Kita memang nampak perubahan dia. Kalau orang lain macam ini, dia bertuah. Dia akan berjaya, sebab dia terima teguran orang, still he remains the best among others. Bagus sangat.

Ragam 2. - consistent and shadow
Ada juga pengunjung datang sini, hanya untuk membaca. Ragam ini juga Karim senangi, awat? Mereka datang ke blog Karim dan mengambil pengajaran dari post Karim. Dapat juga saham pahala dekat Karim ya. Mereka remain silence, walau apa jua berlaku. Terima kasih Karim ucapkan buat mereka. Naik juga stats Karim.

Ragam 3. -peace and freedom fighter
Ragam jenis ini pro-aktif sikit. Kalau ada isu-isu hangat pasti ada komen panas. Mereka ini pendamai atau neutral. Kira kalau dalam sejarah ada ZOPFAN, mereka ini kita boleh gelar POPFAN. Person of Peace, Freedom and Neutrality. Mereka ini jenis orang yang diberkati Allah, sebab mengamankan kehangatan yang terhasil. Actually, Karim hanya tulis perkara benar, yang terasa mesti panas. Tak apa, ragam itu lepas ini. Golongan POPFAN ini wujud kalau ada hangat sikit. Tanpa disedari, komen mereka telah mencelah antara kehangatan komen pihak lain.

Ragam 4. -truth and hot
Ragam jenis ini, Karim paling geli hati. Seperti biasa, Karim post isu semasa and other trivial things. Dan kalau ada perkara panas, mesti ada yang automatik panas. Pada waktu inilah akan ada komen dengan nama samaran, akan mengutuk, condemn, or other negative comments akan memenuhi ruang Karim. Akan tetapi, karim akan tetap terima teguran itu, kalau ada dasar. Iyola, Karim kan manusia biasa, mesti tersalah, namun mengecewakan, komen tersebut hanya dipenuhi dengan emosi tanpa bukti. While Karim bangkitkan sesuatu isu, dengan bukti. Pelik tapi benar. Haha. Apabila ada isu-isu hangat, they'll try to condemn Karim sedaya upaya. But, nevermind, it's good. At least Karim ada jawapan depan Allah nanti, ada usaha. Mungkin panas juga kadang-kadang blog ini, sebagaimana panasnya Konoha yang sekarang sedang diserang oleh Pain, atau panasnya Pak Lah apabila orang bawahannya terlalu obvious nak ambil alih tempatnya. Kesian Pak Lah (padan muka? tak baik).

Ragam 5. - let them be
Ini ragam paling jarang. Mereka datang kadang-kadang sangat untuk mem'back-up' kawan-kawan mereka. Ini pun guna nama samaran tapi nampak la dia jarang datang Karim. Nampak writing style pun dah tahu dah. Memang selalu ada unknown komen, tapi dapat kenal. Kalau blogger guna nama samaran pun dapat detect, ini kan lagi la.


OK la tu. Cukup. Ada apa-apa nanti Karim tambah. Ok. Ingin Karim petik kata-kata dari Karim. Tentang isu baru ini, yang mendapat liputan hangat.

Three challenges for truth. Firstly, it will be ridiculed hardly. Secondly, it will be violently opposed. Thirdly, it will be accepted because of being self-evident. Itu saja dari Karim. Salam

8 comments:

Anonymous said...

harap leh dpt ragam 1 dan semoga mereka yg terase dia dari ragam 4 dan 5 sedari dan terima dgn apa yg diperkatakan.

cubalah lihat sesuatu dr pelbagai sudut bukan hanya pd negative tp positve gak.

Anonymous said...

insya allah.
kebaikan itu suatu yang zahir, dan ia merupakan sifat allah.

namun, negatif itu kita haram mencarinya, namun, pabila ada depan mata. itu tanda allah da bukak depan mata kita for us to do smthing. insya allah. btw, thanks.

mas syarep said...

hehe..tu la ragam manusia..
apa la sgt semua ni..
biasa ar tu..
ni br skit..
klo kt luor sane..lg mcm2 ragam ade..
blog ni pon br lg..klo yg dh femes mcm masri ker..saifulislam ker..pergh..siap kene tuduhan secara keras tu..
ok la ape yg korg buat ni..

klo nk katakn..zmn dulu pon terjadinyer hal mcmni..stiap kali ade ulama' ni kluarkn buku jer..ade ulama' laen yg akan bahaskan buku ulama' yg kluarkn buku pertama..kadang2 terjadi halaqah2 perbincangan ttg pemikiran2 ulama'2 ni..sehinggalah jd muhabalah yg sgt dahsyat spt kafir-mengkafirkn..haa..jd..cube2 la utk tenang2kn keadaan yer klo nk kluar isu yg panas walau ia benar..

ana cuma sarankan..raikan jelah sume pengunjung karim..hormati mrk walaupun kamu xdihormati..sbb itu adalah perkara yg paling mahal di dunia ni yg xsemua org bole buat..tp permintaan tinggi..

apa yg penting..kite buat sume ni hanyalah semata2 utk cr redho Allah shj..sptmne kite dididik dlm budaya al-amin yg pertama..kn?

haha!!pjg la plak..better bukak blog sendiri la sarep..!!

|makhlukDIA| said...

tertanye2 ana di kategori mane lah..

pape pon kutukan..pujian..sume tu la yg membangkitkn seseorang uh..kdg2~

Anonymous said...

smoga mendapat kebaikan drpd tulisan-tulisn nasihat itu..
sentiasalah muhasabah diri juga...mungkin KITA juga ada salah dan silapnya di mana-mana...elakkan bercakap ikut emosi ye ^_^

Anonymous said...

salam. teringat debat bila berbicara tentang ZOPFAN...debat yang paling teruk ana pernah sampaikan..juri=amir saifuddin. audience=2othman.perh~!!sabojela..
ZOPFAN~ZOPFAN~ZOPFAN

'Ammar Khalil said...

Salam perjuangan karim.
terima kaseh atas tips yg berguna.
siapakah anda sbnrnya?
al-amianians sumeanya berteka teki!

Karim the 1st said...

cukuplah sekadar tahu Karim ni student Al-Amin. sharing is caring :)