Aksi SPM 2008

Salam to all readers. Kali ini Karim nak cerita sedikit tentang SPM yang baru Karim lalui. Yelah, ini yang Karim eager nak ceritakan, while budak-budak form 4 pula happy dengan mereka punya wafdul amin, dapat tangkap rusa and macam-macam la.


Aksi 1.
First day SPM, lepas berkumpul untuk baca doa pagi. Semua dipanggil masuk dalam dewan. Muka semua waktu tu memang control cuak, lain la yang memang betul-betul tak cuak, lain cerita, yang betul cuak tapi cover memang nak terburai perut gelak. Tapi tak boleh gelak, nanti ilmu keluar. Ceyp. Seorang demi seorang, alahai skemanya mereka susun IC dan slip exam atas meja. Teliti and meticulous. Susunannya with Precise geometry and coordinate.

Aksi 2.
Ada sekali itu, ada seorang pelajar banat, pergi ke tandas. Tiba-tiba ada havoc dekat belakang dewan. Astaghfirullah, ingatkan apa, cedera ke apa. rupa-rupanya si banat ini dia pergi masuk tandas yang dikhususkan untuk pengawas lelaki. Apa lagi, kebetulan ketua pengawas lelaki dalam itu, ha, ribut la sekejap. Karim gelak je memanjang.

Aksi 3.
Ada sekali tu, kawan Karim, angkat tangan. Ingatkan nak pergi tandas, dah la paper susah kan, nak pergi tandas. Japtu, dia pergi tunjuk-tunjuk kat budak depan. Punya la curious Karim tengok apa jadi, ingatkan laporan ada orang meniru ke apa ke. Rupa-rupanya pen yang dia baru beli dekat JJ tak keluar dakwat dia. Haha...Dia mintak pengawas tu pinjamkan orang lain punya.

Aksi 4.
Pada petang itu, hujan renyai-renyai. Angin bertiup sepoi-sepoi bahasa. Pintu terbuka dan tertutup macam ada calon tengah belajar telekinesis. Suasana hening. Otak Karim laju buat exam. Tiba-tiba.... POMMMM! Guruh berbunyi. Karim terkejut, tapi control. Yang kelakarnya, orang sebelah Karim tersentak, apa lagi, Karim bantai la gelak yang tidak mencurigakan. Geli hati rasanya. Banin-banin lain, ada yang relief sendiri la, tak termalu macam orang lain.

Aksi 5.
Memang kami diberitahu oleh batch atas, never try to check the answers. Tapi, bila keluar, nafsu membuak-buak nak check. Alasan, untuk paper lepas ini. Apa lagi, mula la check kat pondok. Ada satu paper, Karim tak nak check sebenarnya, tiba-tiba ada orang datang bincang depan Karim. Apa lagi, Karim buka satu persatu muka surat yang dibincangkan. Tupp, salah, bukak lagi, salah lagi, dah berapa banyak dah salah. Orang lain pun macam itu jugak la, muka semua dah lain macam. Ha, salah memang banyak juga lah.

Aksi 6.
Di surau, ada abang-abang senior (alumni), duduk dengan kami tengah study. Paper Bio that day. Ada sorang abang tuh cakap, "baik korang jangan study, nanti keluar baik. Korang kan pernah belajar simple diffusion. Bila ilmu dalam kepala korang lagi tepu dari buku, ilmu dalam kepala korang akan keluar pergi ke buku balik sampai dynamic equilibrium is reached". Lepas itu dia gelak. Ada juga la rasa geram dengan abang ini, tapi gurauan dia senangkan hati kami. Abang itu sekarang dekat USIM, Medic.

AKsi 7.
Hari itu, last paper. Karim rasa hati sangat gembira, tapi pada masa yang sama sayu, tak jumpa dah dengan pengawas peperiksaan yang amat baik dengan kami. 3 Minutes before habis, Karim dah gelak seorang-seorang, kawan belakang Karim pun dah tersenyum-senyum. Bila habis, Karim rasa happy sangat. Habis itu, lepas asar Karim terus menuju ke TBun. Before that, Karim jumpa ketua pengawas, minta maaf kalau ada salah silap dari kami pelajar al-amin. Muka mereka macam sedih. Karim sedih jugak. Selamat tinggal.

1 comment:

Unknown said...

aku sayang ketua pengawas! baik oh pengawas tahun ni. sempoi je