caddie mantap !

Salam.

Ada satu minggu ni, Karim dijemput untuk ke Bukit Kiara Country House Club untuk menyelesaikan beberapa urusan. Karim memang plan nak sampai sana sebelum maghrib sebab "meeting" tu akan start pada pukul 8 malam.

Alhamdulillah,Karim sampai sana pukul 6.30 petang. Sementara menunggu azan maghrib,Karim dan beberapa lagi rakan Karim lepak-lepak di kawasan berhampiran surau. Masa ni, caddie-caddie sedang sibuk dengan "kereta-golf" mereka. Ke hulu-ke hilir derang bawa kereta tu.


Then, kitorang pun siap-siap la ambil wudhu' untuk solat. Yang terbaeknye,caddie-caddie tadi pun berhenti keje dorang kejap untuk solat.Kitorang tak expectla dorang nak solat sebab gaya dorang buat keje td mcm banyak lagi je bende yang perlu disettlekan.Tambah plak,mamat-mamat ni berasal dari Bangladesh,Pakistan,India etc.Almaklumla,Karim tak terlintas yang dorang ni muslim.Astaghfirullah.Teruk gile aku ni.

Sementara menunggu jemaah yang lain masuk,kitorang pon tunggula dorang kat dalam surau tu.
Tup..tup..ada sorang caddie ni masuk je surau n terus azan.Perggh,terbaikla korang !
Memang masa tu tertembak(ter-muhasabah) la jugak.

Korang perasan tak,yang lately ramai je lelaki yang cube mengelakkan diri daripada azan?
Hm,sebab yang paling famous ialah dorang malu or takut nanti orang cakap suara tak sedap.
Haish.-umat akher zaman-

Sebenarnya,kita tak patut rasa malu untuk melaungkan nama Allah.Kita sebenarnye nak mengajak,memperingat orang lain bahwa solat tu penting! Kita ajak orang lain untuk turut serta solat berjemaah dengan kita.

Biarkan ada suara yang mentertawakan kita dsebabkan suara kita kurang enak didengar.Kalau Bilal Bin Rabah dulu sampai menangis masa part

''Aku naik saksi bahwa Nabi Muhammad itu adalah pesuruh Allah"

Bilal menangis sampai tak mampu nak meneruskan azan nye sebab masa tu Rasulullah baru je wafat.Mantap betul iman sahabat.So, pasni jom kita sama-sama azan andai ada peluang. Insha Allah. ;)

1 comment:

asif said...

cool..

baik untuk muhasabah..